Varför kostar en webbsida så mycket pengar?

Home \ NYHETER \ Varför kostar en webbsida så mycket pengar?

Många av våra presumtiva kunder och även befintliga kunder blir överraskade när de får höra vad en hemsida kan kosta. Kostnaden är den främsta anledningen till varför en kund ger upp sina planer för en modern hemsida, många väljer också att försöka själva utan större framgång.
Men är det verkligen en kostnad att få hjälp med en färdig hemsida, eller en investering för framtida avkastning som kräver gediget arbete?

 

1 – En lång process

Att bygga upp en webbsida är inget man kan göra på ett par timmar och knappast på en arbetsdag heller. Att göra om eller bygga upp en webbsida eller webbutik är en investering i både tid och pengar, lite som att bygga upp ett hus. Det kommer att kräva många beslut från kundens sida och även mycket planering. Exemplevis, inför en ny webbsida blir det lägligt att bestämma sig för att byta ut eller fräscha upp sin logotyp/image vilket kan ha som konsekvens att man byter ut all sin befintligt marknadsföringsmaterial (trycksaker, e-post signaturer, visitkort, osv). Det blir också lägligt att producera andra marknadsföringsmaterial såsom film, produkt eller lokalfotografering, mm.
Oavsett hur erfaren och duktig en webbdesigner eller projektledare är, kan hen inte heller bestämma åt kunden gällande beslut såsom funktioner på den nya webbsidan eller utseende. En duktig och erfaren webbdesigner/projektledare kommer alltid att lyssna på vad kunden är ute efter men också ge konstruktiv input om vad som är bäst enligt de nuvarande trender och cutting edge tekniken. Det blir upp till kunden sedan att bestämma vad som ska gälla. Med andra ord, det handlar om en resa som både kunden och webbdesignern/projektledaren måste göra tillsammans tills man når den så önskade slutprodukten.
Allt detta kommer att ta tid.

2 – Kraven är högre

Tekniken har blivit mer och mer utspridd. De allra flesta har idag en frekvent kontakt med teknik, speciellt med internet. Samtidigt har möjligheten att erbjuda olika tjänster/funktioner på nätet blivit allt större och komplex. Detta gör att folk i allmänheten har betydligt större krav än tidigare vilket kommer att belasta produktionstiden med att lösa problem som tillkommer från väldigt specifika önskemål/krav.
Många kan tro att dessa önskemål borde kunna lösas väldigt snabbt och enkelt eftersom man fått input från andra forum (oftast på någon känd webbsida, konkurrentens webbsida, webbutik eller sociala media) Utmaningen är dock att dessa webbsidor oftast utvecklats under många år och har en stor budget bakom sig. Att duplicera en funktion kan ibland vara omöjligt om man är inte villig att höja sin budget. Alla kan ha en idé men utmaningen blir att sätta den i drift. För att göra det krävs det specialistkompetens, tid och förståelse för hur internet fungerar.

3 – Sökoptimering

Året är 2017 och det kommer inte på tal att förmedla en webbsida som saknar sökordsoptimering och anpassning för tex google. Det spelar ingen roll hur snygg en webbsida är, om den inte är sökoptimerad eller anpassad för sökord, den kommer alltid att se dålig ut på webbsökningar eller inte synas överhuvudtaget. För webbdesignern eller projektledaren kommer detta att innebära mer jobb under produktionen av webbsidan. Det är viktigt att garantera en ren kod för webbsidan och att den uppfyller så många sk best practices som möjligt. Att kombinera detta med punkter nummer 1 och 2 är oftast den största utmaningen.
En annan aspekt av denna punkt är ibland behov av en duktig copywriter som ska skriva texter som är lätta att förstå, träffsäkra på sina beskrivningar och samtidigt relevanta för sökmotorer. Har man inte den kompetensen i företaget men ser sökmotorerna som en viktig del i sin marknadsföring så är investeringen några timmar för att köpa tjänsten. Alternativet är att inte synas bland alla andra konkurrenter som har bättre innehåll på sina webbsidor…
I bildspelet kan du jämföra två bilder som visar vår webbsida vid två lägen: På den första bilden kan du se hur webbsidan ser ut mot allmänheten (med en bit av sin kod bredvid). På andra bilden kan du se hela strukturen som ligger bakom exakt samma sida (med en bit av sin kod bredvid).
En webbsida är en mycket viktig och invecklad investering, oavsett storlek på företag eller typ av webbsida. Prata med oss för att bolla dina idéer eller komma igång med ditt projekt. Vi finns här för dig!

 

 

RELATERADE NYHETER