Förbered dig inför mässor
Ett mässdeltagande är en stor investering. Om du planerar mässan i god tid så ökar du chansen till framgång ordentligt. Vi har samlat tre enkla steg som hjälper dig en bra bit på vägen till succé.
- Om du är ute i god tid så hinner du informera alla du vill ska besöka din monter. Vet dina kunder om att du ska ställa ut på mässan? Varför inte bjuda in dem via nyhetsbrev eller en personlig, tryckt inbjudan. Kanske kan du erbjuda dem att förboka ett besök i montern. Då har du krattat manegen för lyckade kundmöten och intressanta samtal.
- Ibland ser man inte skogen för alla träd. Den känslan infinner sig inte sällan när man besöker en mässa. Ta därför tillfället i akt att visa upp ditt företag från sin bästa sida.
- Varumärkesprofilera allt från inbjudan till mässmonterns design. Stick ut med iögonfallande rubriker och design, eller var diskret och låt produkterna tala.
- Vepor, affischer, flaggor, rollup och mässväggar ger din monter den inramning du och ditt varumärke vill ha.
- Hur har du det med bilder? Kanske behöver du se över dem och uppdatera? Det är vanligt med lanseringar i samband med mässor.
- Trycksaker brukar vara populära och är ett snabbt sätt för besökarna att få med sig underlag från ditt erbjudande. Är trycksakerna aktuella? Stämmer kontaktuppgifterna? Det brukar gå åt broschyrer, visitkort, mappar och produktblad.
- Video brukar vara populärt att visa på led-skärmar, tv, mobiler och surfplattor. Kanske är det nu du ska skapa företagspresentationen ni pratat om så länge?
- Give aways används flitigt på mässor. Kanske vill du hitta på något iögonfallande och något kunderna minns? Då är det bra att vara ute i god tid.
- Inför mässbesöket och framför allt efter, så spelar din webbplats en viktig roll. Det är här besökarna bildar sig en uppfattning om ditt företag och era produkter.
- Är webbplatsen uppdaterad? Speglar den tiden och varumärket? Och hur har ni det med SEO, som ser till att sökmotorerna hittar er när kunderna googlar.
- När vi ändå pratar om digitala medier så fundera över sociala medier. Om ni saknar dem, kanske ni borde investera i någon eller några. Och är du aktiv i sociala medier, då behöver du kanske fundera på om de visar varumärket från den bästa sidan. Är det dags att uppdatera omslagsbild och kontaktuppgifter? Se över inläggen och kanske göra några nya.
- Glöm inte bort youtube och Google my Business. Ett aktivt och uppdaterat arbete i dessa kanaler kan ge ordentlig skjuts hos sökmotorerna.
Låter det övermäktigt? Vi hjälper dig gärna. Vi har hjälpt många kunder till framgångsrikt mässdeltagande. Vi är helt enkelt en mediapartner att lita på.