Vad är SEO, sökoptimering och varför är det viktigt?
Lägger du massa pengar på en jättesnygg och proffsig webb så är det inget värt om ingen hittar dit.
SEO är en förkortning av Search Engine Optimization och kallas på svenska sökmotoroptimering. Det handlar om att komma så högt upp som möjligt i sökresultatet på sökmotorer som till exempel Google. Vill du ha fler besök och klick på din webbplats behöver du se över relevanta sökord och att du har intressanta texter när man väl kommer till din webbsida.
- Relevant innehåll är viktigt för SEO-arbetet
Du måste ha innehåll som besökarna tycker är relevant. Korta meningar eller berättelser som förklarar något som kan användas i SEO-arbetet. Innehåll som motsvarar sökresultatet men också som gör att besökarna vill klicka vidare. - Viktiga sökord ökar SEO
Vilka Sökord är viktiga för webbsidan? De bör finnas i rubriker, texter, bildtexter och länkar. Ett par ord bör även återkomma på flera sidor på webbplatsen. Det är viktigt att inte använda irrelevanta begrepp bara för att locka trafik. Då blir man istället straffad av sökmotorerna. - Berätta berättelser på olika sätt är tips att stärka SEO
Berätta samma sak flera gånger men på olika sätt. Berättelsen och alternativa berättelser ska finnas på olika sidor på webbplatsen. Dessa ska innehålla samma sökord. Dels i titel, H1 (sidans huvudrubrik), URL och Meta Description. (Bild / infografik på exempel Rubrik, url adressrad, metadescription.) - Glöm inte SEO-anpassa bilder, dokument, filer och länkar
Bilder, dokument och filer ska även de ha nyckelord. Det är lätt att glömma bort. Det är arbete som inte syns utåt men är minst lika viktigt som allt annat. - Uppföljning av din SEO ska vara roligt
Uppföljning av resultatet av din SEO är viktigt för att se om du behöver justera något. Antingen har besöksstatistiken skjutit i höjden eller så måste jobba vidare med andra sökord för att lära känna hur din målgrupp söker i sökmotorerna.
Tycker du att detta är krångligt så hjälper vi dig och ditt företag att lyckas digitalt. Allt från att arbeta fram SEO-anpassade webbsidor till att mäta resultat och analysera besöksstatistik.