Varför kostar en webbsida så mycket?
Många av våra presumtiva kunder och även befintliga kunder blir överraskade när de får höra vad en hemsida kan kosta. Kostnaden är den främsta anledningen till varför en kund ger upp sina planer för en modern hemsida, många väljer också att försöka själva utan större framgång. Men är det verkligen en kostnad att få hjälp med en färdig hemsida, eller en investering för framtida avkastning som kräver gediget arbete?
1 – En lång process
Att bygga upp en webbsida är inget man kan göra på ett par timmar och knappast på en arbetsdag heller. Att göra om eller bygga upp en webbsida/webbutik är en investering i både tid och pengar, lite som att bygga ett hus. Det kommer att krävas många beslut från kunden och även mycket planering. Exemplevis, inför en ny webbsida blir det lägligt att bestämma sig för att byta ut eller fräscha upp sin logotyp/image. Detta kan ha som konsekvens att man får byta ut allt befintligt marknadsföringsmaterial (trycksaker, e-post signaturer, visitkort, mm). Det blir också ett bra tillfälle att producera andra marknadsföringsmaterial såsom film, produkt eller lokalfotografering.Oavsett hur erfaren och duktig en webbdesigner/projektledare är, kan hen inte bestämma åt kunden gällande beslut såsom funktion och utseende på den nya webbsidan. En duktig och erfaren webbdesigner/projektledare kommer alltid att lyssna på vad kunden är ute efter men också ge konstruktiv input om vad som är bäst enligt nuvarande trender och cutting edge teknik. Det blir upp till kunden sedan att bestämma vad som ska gälla. Med andra ord, det handlar om en resa som både kunden och webbdesignern/projektledaren måste göra tillsammans tills man når den så önskade slutprodukten.Allt detta kommer att ta tid.
2 – Kraven är högre
Tekniken har blivit mer och mer utspridd. De allra flesta har idag en frekvent kontakt med teknik, speciellt med internet. Samtidigt har möjligheten att erbjuda olika tjänster/funktioner på nätet blivit allt större och komplex. Detta gör att folk i allmänhet har betydligt större krav än tidigare vilket kommer att belasta produktionstiden med att lösa problem som tillkommer från väldigt specifika önskemål/krav.Många kan tro att dessa önskemål borde kunna lösas väldigt snabbt och enkelt eftersom man fått input från andra forum (oftast på någon känd webbsida, konkurrentens webbsida, webbutik eller sociala medier) Utmaningen är dock att dessa webbsidor oftast utvecklats under många år och har en stor budget bakom sig. Att duplicera en funktion kan ibland vara omöjligt om man inte är villig att höja sin budget. Alla kan ha en idé men utmaningen blir att sätta den i drift. För att göra det krävs det specialistkompetens, tid och förståelse för hur internet fungerar.
3 – Sökoptimering
Idag är det inte aktuellt att förmedla en webbsida som saknar sökordsoptimering och anpassning för tex google. Det spelar ingen roll hur snygg en webbsida är, för om den inte är sökoptimerad eller anpassad för sökord så kommer den alltid att se dålig ut på webbsökningar alternativt inte synas överhuvudtaget. För webbdesignern/projektledaren kommer detta att innebära mer jobb under produktionen av webbsidan. Det är viktigt att garantera en ren kod för webbsidan och att den uppfyller så många sk ”best practices” som möjligt. Att kombinera detta med punkt nummer 1 och 2 är oftast den största utmaningen.En annan aspekt av denna punkt är behovet av en duktig copywriter som ska skriva texter som är lätta att förstå, träffsäkra på sina beskrivningar och samtidigt relevanta för sökmotorer. Har man inte den kompetensen i företaget men ser sökmotorerna som en viktig del i sin marknadsföring så är det väl investerade pengar att köpa denna copy-tjänst. Alternativet är att inte synas bland alla andra konkurrenter som har bättre innehåll på sina webbsidor…
En webbsida är en mycket viktig och invecklad investering, oavsett storlek på företag eller typ av webbsida. Prata med oss för att bolla dina idéer eller komma igång med ditt projekt. Vi finns här för dig!